lunes, 19 de marzo de 2018

Signes de puntuació

SIGNES DE PUNTUACIÓ


Posa els punts i seguit i les comes que falten en aquesta notícia i restableix les majúscules quan calgui. 
El Centre de Normalització Lingüística, L’Heura,va organitzar la festa de final de curs adreçada als seus alumnes ,aprenents i voluntaris lingüístics , el 16 de juny a les 19h al Mas Fonollar , la festa va comptar per primera vegada amb una mostra gastronòmica més d’una trentena de persones procedents de quatre continents van fer dolços típics dels seus països d’origen, les receptes es podran consultar properament a la pàgina web de L’Heura, més d’un centenar d’assistents també van participar en la samfaina de paraules. Aquesta activitat tenia com a objectiu pensar alguna paraula en català que agradés especialment, posteriorment, s’apuntava aquesta paraula en un mural, explicant el motiu pel qual s’havia triat algunes de les targetes ,apuntaven a motius comunicatius, d’aprenentatge, anímics o llaminers.

Posa dos punts, cometes o comes al lloc convenient (potser en algun cas hauràs de modificar, també, la minúscula inicial):
a) L’alcaldessa, de Caldes Montserrat Pujol va fer unes declaracions ben sucoses.
b) Tal com deia el meu avi 'Qui no vulgui pols, que no vagi a l’era'.
c) Anava vestida amb colors ben llampants: sabates vermelles,mitges verdes,vestit de coloraines i jersei fúcsia.
d) El president de l’associació va afirmar 'Totes les donacions arribaran a bon port'.
e) En Fermí, a qui van nomenar secretari del club, va tancar la reunió amb un to ben solemne.Atès,que no hi ha més intervencions per part dels assistents ,em permeto de donar per conclosa la trobada.


Torna a escriure amb la distribució adequada i puntua correctament el text següent que correspon a una postal. 
Estrasburg 20 d’agost de 2008 Hola Pere com pots veure ja estic en plenes vacances aquesta ciutat és molt bonica i m’agrada molt passejar pel barri antic amb la seva catedral d’una sola torre també he vist la seu del Consell d’Europa als vespres hi ha concerts al carrer i molta animació si véns farem una passejada amb vaixell pel Rin vindràs oi t’espero amb impaciència fins aviat Maria Pere Serra i Pons Passeig de la Font dels Oms 54 08440 Cardedeu

Estarsburg,20 d'agost de 2008.
Hola Pere,
com pots veure ja estic en plenes vacances.Aquesta ciutat és molt bonica i m'agrada molt passejar pel barri antic,amb la seva catedral d'una sola torre.També  he vist la seu del Consell d'Europa ,als vespres hi ha concerts al carrer i molta animació,si véns farem una passejada amb vaixell pel Rin. ¿Vindràs oi?
T'espero amb impaciència,fins aviat.
Maria Pere Serra i Pons
Passeig de la Font dels Oms,54,08440,Cardedeu.

Posa el punt i seguit, amb les majúscules corresponents, a les notes següents.

Hola, Àngels! 
T'esperem demà a les 6 a casa de l'Eloi.Fes un pastís de poma d'aquells que fas tan bons i porta'l.Serem 8 berenarem i ballarem i ens ho passarem pipa,Eduard.


Rosa, 
Demà no et podré acompanyar a la Caixa, ja que haig d'anar a cal metge amb la mare.Si vols podem anar-hi demà passat.Truca'm quan puguis,Santi.


Marta, 
No vam concretar qui s'havia d'encarregar de demanar el permís per posar la parada.Ho fas tu o ho faig jo?Demà al vespre passaré i en parlarem,Antònia.

Glòria, 
Aquest vespre no podré venir a la geladeria.Feu la vostra i ja ens veurem demà a l’institut ,Toni.
Llegeix les dues notes següents i puntua-les amb les comes que hi falten:
Guillem, 
M’han trucat de la feina i he hagut de sortir de viatge a Saragossa Bilbao,Madrid i Toledo. Aniria bé que preparessis les comandes pendents,que facis una llista de clients nous i que endrecis el magatzem. Ja et trucaré,Martí.

Sergi,
M’hauries de dir què necessites per avui. Ahir em vas insinuar que volies que completés la base de dades dels clients ,que imprimís els nous catàlegs, que enviés les invitacions per a la inauguració i que encarregués les begudes i les pastes. Em trucaràs, aquest matí mateix i m’ho diràs oi? ,Ramón.
Llegeix aquestes notes i posa els signes de puntuació necessaris (punt i seguit i coma) i fes ús de les majúscules que calguin. 
Marta i Joan,
Hem vingut a casa vostra per felicitar-vos pel naixement del Jan.Però no us hi hem trobat,ja passarem un altre dia abans de venir, ja us trucarem moltes felicitats i una forta abraçada.
 Mercè i Jaume

Marta i Joan,
Hem estat a casa vostra, però no hi éreu ,volíem conèixer el rei de la casa.No us preocupeu que ja tindreu l'oportunitat de presentar-nos-el ,què us sembla dissabte que ve? abans no serà possible perquè el Josep té els exàmens finals. El millor serà que ens truqueu i quedem per telèfon.Aquesta nit serem a casa.
 Petonets
 Lluïsa i Gerard 

Posa el punt i seguit, amb les majúscules corresponents, a les frases següents. 
1. Demà comencen les rebaixes.Podem anar-hi amb la teva mare. 
2. Els dijous anem a ballar sardanes.Sempre hi anem amb la colla. 
3. No vindré a dinar.Al microones trobaràs espaguetis. 
4. Us ha telefonat el Miquel.Diu que l'espereu per anar al cinema. 
5. Aquest hivern ha nevat molt.Feia anys que no teníem un hivern tan fred. 
6. Fa temps que no ens escriu.Sembla que viu a l'estranger. 
7. Com que aquest matí plovia no hem pogut anar a la piscina.Ara aniré a la dutxa a refrescar-me perquè fa molta calor. 
8. Estic molt preocupada.Perquè no he pogut sortir de casa fa dies.Vaig caure per l’escala i ara em fa molt de mal la cama. 
9. Aquest és el primer any que vinc al casal i m'agrada molt.Sobretot m'ho passo molt bé quan anem a la piscina. 



Posa les comes on calgui als textos següents. 
1. En Jaume es va menjar un croissant,dues ensaïmades i vuit iogurts. 
2. És una noia optimista,coratjosa,emprenedora...
3. Té una casa força gran,bellament decorada i extraordinàriament confortable. 
4.Tot va anar molt ràpid: baixà les escales,es precipità al carrer,pujà al cotxe,pitjà l'accelerador i es va quedar on era. 
5.Tot li era igual: que vingués tothom,algú, ningú... 
6. En Bernat té el do de la presència: el trobareu aquí,allà,a dalt,a baix,arreu... 
7. Vam acudir a la cita la Clara,el seu germà i jo. 
8.Té una mirada astuta,plena de picardia i amb un punt de dolenteria. 


En els següents textos han desaparegut tots els signes de puntuació. Col·loca els punts i les comes en el lloc adequat. 
a) Jordi.No m’esperis a la tarda, perquè aniré al gimnàs directament ,des de la feina, ja ens veure’m a la sortida.
b) Demà a la tarda s’acaba el termini per sol∙licitar els ajuts per a les activitats d’estiu, ens podem trobar davant de l’ajuntament, per anar-hi juntes.
c) Esteve.En Sergi i jo t’agraïm moltíssim l’ajut i el suport que ens has donat ens aquests moments tan complicats i per això et convidem a dinar aquest diumenge, truca’ns per confirmar-nos si et va bé.

Col·loca correctament els signes de puntuació dels diàlegs.
Un cop va haver acabat, l’albí va somriure i va dir ¡! això és exactament el que em van explicar els altres. En Saunière va recular una mica ¿Els altres? va pensar.També els he fet una visita, va dir amb to burleta a tots tres. ¡Tots han confirmat el que m’acaba d’explicar!De sobte en Saunière va entendre que els seus tres sénéchaux, seguint al peu de la lletra el procediment establert, havien explicat la mateixa mentida abans de morir. Formava part del protocol. L’atacant va tornar apuntar-lo amb la pistolaQuan vostè sigui mort, jo seré l’únic que coneixerà la veritat!De sobte es va fer càrrec ,de fins a quin punt era horrorosa aquella situació. Si jo moro,va pensar la veritat es perdrà,per sempre més. Instintivament va arrossegar-se per provar de posar-se a cobert. 
Brown, Dan. El codi Da Vinci. Ed. Empúries.



Escriu tots els signes de puntuació que falten en aquests textos. Reescriu-los correctament.  
Un dia cap al tarda, va sentir que algú pujava l’escala ,coneixia els passos de tots els qui venien a casa seva. Li bastava haver-los sentits una vegada per poder endevinar.Sempre qui pujava a veure’l ,però mai no havia sentit aquella mena de trepig.Algú que es deu haver equivocat, va pensar,clar,ell vivia a l’últim pis, però immediatament va dir-se, no venen així , són els passos d’algú que no ha vingut mai ,però vénen així.
Exercici extret del llibre 1.000 exercicis de nivell C. Text de Manuel de Pedrolo

A la tarda l’aigua s’ensenyoria de la població,de barraques, i Lalo que tenia dots de cabdill ,lluitava tenaçment, tapava les escletxes amb quitrà i reforçava el sostre amb planxes metàl·liques ,amb tot el que podia trobar que parés la pluja.Però la humitat penetrava insidiosament i aliant-se amb la terra,donava naixença a un fang negrenc i fètid.Veus digué: ¡don Monxo! amb els ulls mig closos ,sempre és igual ,sempre. Les dones pul·lulaven pel barri ,descalces,amb les cames brutes de fang fins als genolls, es recollien les faldilles amb un mà i dedicaven l’altra a les múltiples feines imposades per una existència,on tot escassejava menys el dolor i la misèria. 
Exercici extret del llibre Taller de puntuació, EAPC 


EXERCICIS BARCANOVA PÀG. 247




Ex. 8.28 Analitza el contingut d’aquest text i divideix-lo en tres parts d’acord amb els tres aspectes que s’hi tracten: a) l’ull dels animals superiors; b) funcionament de l’iris; c) propietats de l’iris dels felins. Després, copia’l fent que tingui tres paràgrafs. 

Per què els gats hi veuen de nit?
L’ull de tots els animals superiors posseeix una estructura muscular anomenada iris, que és la part rodona que hi ha al centre de l’ull. 
L’iris té al mig la pupil·la i aquesta fa que entri més o menys llum a dins de l’ull. L’iris funciona com el diafragma d’una màquina fotogràfica: quan la llum és molt intensa, es tanca per evitar que l’excés de lluminositat malmeti les delicades cèl·lules de la retina. Per contra, quan la llum és molt escassa, l’iris s’obre al màxim. 
L’iris dels gats i de la resta de felins s’obre molt més que el dels altres mamífers, per la qual cosa, com que hi entra més quantitat de llum, aquests animals poden veure-hi força bé amb molt poca claror. 


Ex. 8.29 En el text següent hem suprimit els punts i les lletres majúscules de les paraules que van a continuació. Llegeix-lo atentament identificant-hi les frases o oracions que el formen. Després, escriu-lo al quadern puntuant-lo adequadament.

L’inventor del bolígraf 
El bolígraf és l’instrument d’escriptura més utilitzat del món.La boleta que conté a la punta, que en contacte amb el paper va dosificant la tinta a mesura que se la fa rodar, és la clau del seu funcionament.Aquest petit invent fou creació d’un periodista hongarès que, empipat pels problemes que li ocasionava la seva ploma quan s’encallava o escopia massa tinta enmig d’una entrevista, va pensar buscar-hi una solució.La idea li vingué quan observava uns nens jugant amb unes pilotes al carrer; una travessà rodant un bassal d’aigua i, en sortir-ne, seguí dibuixant una línia d’aigua sobre la superfície seca de l’asfalt.Aquesta observació li féu pensar que una petita esfera a la punta de la ploma podria ajudar a dosificar la tinta.Amb aquesta idea, el 1938, Ladislau Biro patentà a Hongria el primer prototipus de bolígraf.
Eureka, núm. 12.


Ex. 8.30 En el text següent hem suprimit els punts d’interrogació i les lletres majúscules de les paraules que van a continuació. Llegeix-lo atentament identificant-hi les frases o oracions que el formen. Després, escriu-lo puntuant-lo adequadament. 

Què fan els geòlegs? 
¿T’agradaria conèixer els cristalls gegants de guix de Mèxic?, ¿Predir les erupcions volcàniques? o ¿estudiar el gel de l’Antàrtida? ¿Què et semblaria descobrir des de la NASA què amaguen els meteorits de galàxies llunyanes? o ¿Poder resoldre els problemes de contaminació de Rio Tinto i portar la perforació d’un nou pou de petroli davant les costes del Congo?Aquests són alguns dels projectes en els quals es pot veure involucrat un geòleg gràcies als seus coneixements sobre la Terra. 
Eureka, núm. 12.

Ex. 8.31 En el text següent hem suprimit el signe dels dos punts (que introdueix una enumeració), el signe del punt i coma (que separa els elements de la sèrie) i l’abreviatura de la paraula etcètera (que indica que la sèrie no queda tancada, és dir, es podria fer més llarga). Llegeix-lo atentament i escriu-lo puntuant-lo de manera adequada.

La novel·la, un gènere diversificat 
El gènere de la novel·la presenta diversos subgèneres: la novel·la de cavalleria, que relata les aventures dels cavallers medievals;la novel·la gòtica, que narra històries misterioses i de terror la novel·la negra;que mostra l’actuació dels delinqüents i els ambients més baixos de la societat ;la novel·la rosa, que se centra en les relacions sentimentals dels personatges la novel·la històrica, que pretén reflectir la vida d’una època determinada.....

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Entrada lliure    1. Fes una entrada lliure amb imatges i ben elaborada. L'ESQUIZOFRÈNIA   És una malaltia mental caracteritza...