lunes, 8 de enero de 2018

Accentuació

Resultado de imagen de accentuacio

Exercici 1. Accentua totes les paraules que calgui de les paraules agudes que tens a continuació: 

jardí, país, cançó, camió, allí, aquí, arròs, però, cantes, això, gairebé, pogués, pagès, després, carretó, cafè, només, faré, faran, Ramón, passeges, segon, exclòs, aten, irlandès, rodo, compraràs, palau, cigró, intern, puré, germà, nerviós, algú, congres, plataner, autobús, novè, perquè, excursió, espòs, maquina, suplica.

Exercici 2. Accentua totes les paraules que calgui de les paraules planes que tens a continuació:

pomes, portessim, préstec, préssec, barraca, públic, origen, fenomens, cérvol,
tinguérem, economia, tinguéreu, núvol, policia, telèfon, móbil, compressiu, estomac, 
córrer,sólid,caràcter,càstig,àngel,obríssiu,recórrer,créixer,néixer,érem,éreu,il·lògic,plàstic,dèbil,témer,fotògraf,fotografia,diguéssiu,diguessin,suplica,màquina.

Exercici 3. Accentua totes les paraules que calgui de les paraules esdrúixoles que tens a continuació: 
església,ciència,història,víctima,glòria,victòria,intendència,estàtua,formula,família,infància,pólvora,quilòmetre,industria,
esgléa, ciencia, historia, victima, gloria, victoria, intendencia, estatua, formula, familia, infancia, polvora, quilometre, industria, colonia, solitaria, anima, memories, gabia, miseria, independencia, materia, tombola, influencia, galaxia, farmacia, Eulalia, assitencia, maquina, suplica.

 Exercici 4. Completa els espais en blanc amb un dels mots que et donem.

ÉS/ES: Es diu que demà vindran. No és el que em pensava.
BÓTA/BOTA Si trobes la meva bóta, omple-me-la de vi. La sola de la bota se m’ha foradat. 
MÉS/MES Posa-me-n’hi un pèl més. El mes entrant començarà les vacances.
MOLT/MÒLT Quan vaig arribar al molí, ja havien mòlt  la meitat del gra. Van cridar molt ,però no va passar res.
NÉTS/NETS Un dia em presentarà els seus néts. Fes el favor de deixar els vasos més nets.
SÒL/SOL El preu del sòl preocupa la gent. Em vaig trobar molt sol.
TE/TÉ A quina hora preneu el ? te, i no me’n tornis a demanar més.
ÚS/US No us entendré mai: no dèieu que us n’anàveu? Quin ús vols fer d’aquesta informació?
VENEN/VÉNEN Si han dit que ja venen, esperem-los. m’han assegurat que cada dia ho vénen tot.
BÉNS/BENS No tots els béns del ramat pertanyen al mateix amo. Tothom diu que posseeix molt  bens immobles.
DEUS/DÉUS Els deus mil pessetes del dinar d’ahir. Els romans adoraven diversos déus.
DÓNES/DONES Si avui et porten les pastilles, demà els les dones. M’han dit que les dónes són al cinema.
 SON/SÓN Veure aquesta pel·lícula em va venir son.  Si són les nenes, crida-les.
JÓC/JOC Les gallines, a les vuit, van a jóc. Sense vosaltres no podem començar el joc. MÈUS/MEUS Se sentien uns mèus esgarrifosos. Ahir em vaig deixar els meus apunts.
MON/MÓN Li agradaria canviar el món.No heu pas vist mon germà?
OSSOS/ÓSSOS No pot treballar perquè té desgast d’ossos. Han canviat la gàbia dels óssos del parc.
SÈU/SEU Van untar les rodes del seu cotxe amb sèu.

Exercici 5. Fixa’t ara en les paraules d’una sola síl·laba i accentua les que han de dur accent. 

1. Aquest mes farem vacances i tindrem més temps per llegir. 2. T’he fet una tassa de cafè, perque que el no t’agrada. 3. Avui no fa gens de sol. 4. Us van deixar la casa ben neta i arreglada. 5. Al mercat vénen mores. 6. L’avi dona un pastís al nét. 7. Venen cada dia a les quatre. 8. En aquest món tot son problemes. 9. No qui soc ni que vull. 10. L’ós te el pel llarg. 11. Es un joc molt divertit. 12. Que feu ara? 13. Com més estudia més sap.

Exercici 6. Fes el mateix que en l’exercici anterior.

1. La dóna d’en Jaume dona fruits als nets. 2. El director es fora. 3. Vosaltres feu més feina que ells. 4. Digueu-li que no es queixi, que això no es veritat. 5. Mon pare va fer la volta al món. 6. Que fas aquí tan sol. 7. Tu sempre vens sol i véns tot el gènere. 8. Ells son els únics que no tenen son. 9. Es un pel difícil. 10. Te molta vergonya.

Exercici 7. Accentua els monosíl·labs es / son quan calgui.

1. En Robert és molt espavilat. Ja ho era de petit. 2. Noque es pensa, però no es poden anar dient aquestes mentides. 3. Es considera una bona persona, perquè es molt simpàtica. 4. Aquells nois es diuen Joan i Albert i són molt trempats. 5. Cal guardar la fruita a la nevera perquè si no es podreix. 6. Aquests nens són una colla de mandrosos, sempre tenen gana i son. 7. La Maria ja es grana: ara ja es pentina i es renta la cara tota sola. 8. No com es pot haver imaginat una cosa així. És molt recargolat. 9. En aquell restaurant es menja molt , tenen un menú molt variat. 10. Comprar aquesta casa es una bona oportunitat. Si no ho fem, es pot apujar el preu.

Exercici 8. Accentua els mots que calgui dels següents textos.

1. Quan el capità dels soldats va tornar al palau a explicar altra vegada el que els havia passat, el rei es posà fet una furia i va fer tancar a la presó tota tropa que havia fet guàrdia. L’endemà va ésser el rei mateix el qui va vetllar el difunt a l’esglesia. 2. Quan Frank J. Watson, corresponsal de l'Exèrcit de l’Aire dels Estats Units, desembarca al Japó a finals de l’any 1945, no podia sospitar que la missió que el duia en aquest país li permetria reveure, després de llargs anys i en circumstàncies penoses, el seu amic camarada d’universitat, Sikamura. Els dos homes s’havien conegut a Filadelfia, on acabaven llurs estudis, l’any 1937, i per be que fossin de nacionalitat i raça diferents havien experimentat alhora l’un per l’altre una amistat franca i sòlida.
 Exercici 9. A cada un dels titulars de diaris següents hi ha almenys dues paraules que han de dur accent. 

1. La crisi econòmica afecta el càmping. 2. Prego popular contra l’austéritat, imaginació 3. La nit del correfoc, el centre hospitalari tindrà un servei d’urgència  d'oftalmologia 4. Aquest hivern es podrà anar al poble per un camí asfaltat. 5. Nova polèmica en la sanitat britànica. 6. Gran violència en un temporal a Astúries. 7. Solsona esdevé plató de cinema uns quants dies. 8. L’illa de la fàbrica nova, un espai pendent de solució. 9. El servei  d'informació de bloc obrirà les portes la setmana vinent amb una nova fesomia. 10. Conservatori i arts i oficis obren un període d’inscripció.

Exercici 10. Posa els accents que falten.

Vaig tenir la precaució de posar al dessota les matèries mes inflamables i, en pocs moments, tot crema a flama viva. Per evitar sospites, vaig esser dels primers a fer soroll. Com us podeu imaginar, tot el campament queda sorprès i esbalaït, i la conclusió general fou que els guàrdies havien estat subornats i que havien fet falta set o vuit regiments de la fortalesa per a aquella completa destrucció de llur artilleria.

No hay comentarios:

Publicar un comentario

Entrada lliure    1. Fes una entrada lliure amb imatges i ben elaborada. L'ESQUIZOFRÈNIA   És una malaltia mental caracteritza...